Sivut

keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Oppimistehtävä 1, Taina Linna


 

Pellillistäminen idea ja ajatus                                   Tehtävä 1

Kuten olemme huomanneet, nuoret pelaa koneella ja eivät kerkeä edes ulos ja liikkumaan kun ”peli vie ajantajun”. Pelihommahan on jo laitettu alulle tämän vuoksi hyvinvointi hankkeissa, joissa oma työpaikkani on myös mukana. Tutkiessani erilaisia näkökulmia pelillistämisestä tuli minullakin vastaan Jyväskylän yliopistossa tehty Heini Kaiston tutkielma pelialasta. Siinä todetaan mm. Kurosen ja Koskimaan (2011) laatimasta Pelaajabarometrista että digitaalisen pelaamisen keski-ikä on positiivisen korkea. Pelaamista, etenkin digitaalista pelaamista, on aiempina vuosina vaivannut pelaamiseen liitetty lapsi-keskittyneisyys. Peleihin yhdistetyn lapsikeskittyneisyyden vuoksi vanhemman peliväestön on ollut vaikea hakeutua pelien pariin tuntematta tekevänsä jotain väärää. (Penenberg, 2013). Pelien ja pelaamisen yleistyessä on kuitenkin todennäköistä, että pelaamisen yhdistäminen lapsille ja nuorille miehille tarkoitetuksi aktiviteetiksi, aiheuttaa pelaajien keski-iän nousua ja naispelaajien yleistymistä. Kun ajattelee omaa lapsuutta, silloin pelattiin mm kymmentätikkua ulkona tai ehkä korttipeliä sisällä. Työt oli kuitenkin hoidettava ja muut tehtävät ennen näitä pelejä. Kortin pelaaminenhan oli syntiä ainakin maalla. Nykyään peli vie paljon aikaa arjesta, varsinkin nuorista sen näkee ja nykyään vanhemmatkin pelaa.

Pelillistämisellä tarkoitetaan pelien dynamiikan ja mekaniikan soveltamista eri ympäristöihin, kuten erilaisissa verkkopalveluissa, koulutuksessa tai työelämässä. Pelillisyyttä käytetään tuomaan elämyksellisyyttä ja miellyttävyyttä uusiin ympäristöihin ja sen tarkoituksena on edistää palvelunkäyttäjien osallistumista ja sitoutumista käytettyyn palveluun peleistä tuttujen ominaisuuksien avulla. Pelillisyyden lähikäsitteeksi voidaan ajatella myös leikillisyys termiä. (Wikipedi) Ei ihme jos peli koukuttaa myös vanhempaa väkeä kun on aikaa pelata ja sitä kautta viihtyä sekä leikkiä. Tähän liittyen olin alkukeväästä mukana Gasel hankkeen työpajassa. Siinä tutkitaan ikääntyneiden henkiöiden hyvinvointia ja terveyttä sekä niiden edistämistä teknologian avulla. Gasel hanke yli 65-vuotiaille. Http://www.oulu.fi/gasel

Nuorille suunnatuista hankkeista hyvä esimerkki on Mopo-hanke Oulussa. Mopo-hankkeella kerättiin tietoa kutsuntaikäisten liikkumisesta, liikuntasuhteesta, informaatiokäyttäytymisestä, kunnosta, terveydestä, ravitsemuksesta, elintavoista ja kulttuureista. Kutsunnoissa ja hankkeessa oli mukana on myös Miehistä mittaa -hanke, joka on Oulun kaupungin liikuntatoimen vetämä nuorten miesten liikunnallisuuden lisäämiseen tähtäävä projekti. Nuoret miehet saavat ranteisiinsa aktiivisuusmittarin, joka mittaa kolmen kuukauden ajan liikuntatottumuksia. Lisäksi osa nuorista saa tunnukset kehitysvaiheessa olevaan verkkopalveluun. Verkkopalvelu sisältää pelimäisiä ja sosiaalisen median piirteitä. Sitä on kehitetty yhdessä oululaisen peliyrityksen ja nuorten itsensä kanssa (Raija Korpelainen ODL Liikuntaklinikalta).

Pelimäinen rakenne ja verkkopalvelu ovat hankkeen vetäjien mielestä tätä päivää. Pelissä Oulu on jaettu klaaneihin, jonka jäsenet saavat aktivoivia tehtäviä ja niiden suorittamisesta palkintoja, esimerkiksi elokuvalippuja. A4-liuskojen jakaminen ei enää toimi, hankevetäjät toteavat. Mopo-hanketta toteuttavat ODL Liikuntaklinikka, Oulun yliopiston viisi eri laitosta ja Oulun kaupunki. Mukana on myös joukko oululaisia elektroniikkaan ja terveyspalveluihin erikoistuneita yrityksiä. http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/

Lisäksi tutustuin pelitutkimuksen Professori Frans Mäyrän pelitutkimukseen. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2014/ptvk2014-01.pdf Pitkällä ollaan kun pelillistämiseen on jo professuuri perustettu.

Taina Linna, Peliistäminen,  pelitutkimusta,  hyvinvointi

1 kommentti:

  1. Laita ohjeiden mukaiset asiasanat kohdalleen. Nyt tämä julkaisu ei löytynyt kun klikkasin tuolta asiasanapilvestä "oppimistehtävä 1"

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.