maanantai 11. toukokuuta 2015

Alani pelejä - onko niitä?

Lähdin netistä etsimään pelejä tietoliikennetekniikan opetukseen, mutten törmännyt ainoaankaan. Yksi pelin nimellä oleva ohjelma löytyi tietokonelaitteista, mutta se oli pelkkä diasarja, jossa pystyi laitekuvaa napsauttamalla siirtymään ko. laitteeseen liittyvään vähän tarkempaan kuvaukseen. En ymmärrä, mitä järkeä hommassa oli, sillä tarkemmat kuvauksetkin olivat hyvin ylimalkaisia, joten homma olisi toiminut ihan hyvin niinkin, että olisi tehty ne 25 diaa eri laitteista ja laitettu  kuva ja tekstit samaan diaan. Sitten vaan katselemaa esitys alusta loppuun.

Alaani kuuluu myös tietotekniikkakin ja siihen tuntuu kuuluvan sitten kaikki mahdollinen, mitä tietokoneella voi tehdä. Itse olen aikoinani opettanut oppilaitani käyttämään hiirtä pelaamalla esimerkiksi pasianssia. Tietoturvaa nettikäyttäjän kannalta opetetaan erilaisten tarinoiden avulla monessakin eri oppimispelissä. Mm. "peda.net"-sivultolta löytyy tällaisia. Itse vaan en jotenkin hahmota tarinan muodossa kerrotun asian olevan "peli". Mielestäni, jos peli käsite laajennetaan näinkin pitkälle, sitä voidaan käyttää lähes kaikesta opetuksesta käsitettä "peli". Silloihin peliä olisi opettajan opetuskin, kun hän luennoi ja oppilaat kuuntelee. Opettaja on silloin pelinohjaaja, joka yrittää saada joukkueen (eli luokkansa) jäsenet ottamaan  vastaan tiedonmurusia ja käyttämään niitä. Voittaja on se, joka oppii eniten ja häviäjä se, joka ei pysy mukana.

Varsinaisesti tietoverkkojen tekniseen rakenteeseen tai tekniseen tietoturvaan liittyviä pelejä en tiedä enkä löytänyt. Digitaalitekniikkaa voi opiskella tiettyjen matematiikkapelien avulla kylläkin. Tässäkin taas jään vaan miettimään, eikö laskujen laskeminen ole aivan yhtä samaa pelaamista tietokoneella tai paperilla ja kynällä? Eli laskuharjoitus on laskuharjoitus ja saman tyydytyksen saa, kun on ratkaissut tehtävän eli on päässyt maaliin. Eikö kansakoulussa jo opeteltu laskemista tarinoiden avulla.?( Jos Maijalla on 5 omenaa ja Pekalla 2, mutta Kallella ei yhtään niin kenen pitää antaa Kallelle omenoita, jotta kaikille saataisiin yhtä paljon? Vai onnistuuko se?).

Tietoliikennetekniikkaan  voisi kehittää pelin, jossa esimerkiksi kahden laitteen välille on saatava yhteys. Pelaajan on konfiguroitava laitteet niin, että yhteys toimii. Pelaaja voisi pelin alussa määrittää, minkälaisen yhteyden aikoo rakentaa (puheyhteys, datayhteys, tietoturvataso, yhteyden käyttäjämäärät jne). Tai sitten 2 pelaajaa saa valmiiksi määritetyt tiedot ja kumpi nopeammin saa yhteyden toimimaan, on voittaja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.