perjantai 1. toukokuuta 2015

Liikunta- ja terveystieto Bingo


Nyt se on kokeiltu sitten ihan oikealla kohderyhmällä. Teimme Tainan kanssa terveystieto-  ja liikuntabingon, joka on tarkoitettu ensisijaisesti liikunta- ja terveystiedon tunneille, toisen asteen opiskelijoille. Testiryhmänä ovat ensimmäisen ja toisen vuoden lähihoitajaopiskelijoita.  Idea bingosta sai alkunsa eräältä toiselta Ape kurssilta "Opetuksen toiminnalliset työmenetelmät", jossa esiteltiin bingoa toiminnallisena menetelmänä. Bingosta syntyi paikkakuntaan sidoksissa oleva peli, mutta idea toki on muunneltavissa myös muualle. Opettajalta se lähinnä kysyy paikallista liikuntapaikkojen tuntemusta. Tainan kanssa mietimme opetussuunnitelmaan sopivia teemoja ja pyrimme yhdistämään liikkumisen ja terveystiedon. Opetussuunnitelmassa mainitaan mm. oman terveyden ja työkyvyn ylläpitäminen. Linkit johdattelevat tekemään testejä, jotka keskittyvät tarkastelemaan omia elintapoja. Osan vastauksista pystyi lähettämään suoraan google driveen, mutta esim. henkilökohtaisia testituloksia ei. Tässä peliä voisi kehittää, esim. antaisiko valmiit paperilaput tms. mukaan. Ohjeistin opiskelijoita ottamaan testitulokset ylös itselleen, jotka he sitten näyttivät minulle. No, kätevämminkin asian voisi vielä hoitaa niin, että bingoa voisi pelata omalla ajalla. 

Saimme lähiopetuspäivinä arvokasta palautetta. Emme kuitenkaan vaihtaneet vielä linkkiä HS:n sivuilta, koska oletin, etteivät opiskelijat ole käyttäneet HS:n sivuja vielä viittä kertaa. Näin käytännössä olikin. Palautteissa myös mainittiin, että olisi hyvä huomioida, ettei kaikilla olisi käytössä älypuhelinta ja mahdollisuutta ladata ohjelmaa. Vain yhdellä opiskelijalla ei ollut mahdollisuutta ladata, mutta koska opiskelijat suorittivat pareittain tai pienissä ryhmissä, tästä ei muodostunut ongelmaa. Toki koodit voi tarvittaessa korvata linkeillä ja ohjeilla, jos olettaa, ettei opiskelijoilla ole tarvittavia laitteita. 



Mutta yllätys yllätys kaikki ei mennytkään niin kuin Strömsössä..


Bingo ehkä sittenkin ottaa enemmän aikaa eli soveltuu kaksoistunneille (yhteensä 4x45min.), mikäli haluaa suorittaa kaikki rastit. Lisäksi, joku oli piilottanut koodilapun uimahallin ilmoitustaululta aamupäivän aikana toisten ilmoitusten alle, joten osa opiskelijoista ei löytänyt koodia ollenkaan (Tosin sanoin, että jos tulee ongelmia, niin soittaa minulle).  Raksilan Citymarketissa oli myös remontti ja asiakasilmoitustaulu oli tilapäisesti poistettu käytöstä. Onneksi maitohyllyn takaa löytyi tuttu iloinen asiakaspalvelija, joka pelasti tilanteen. ;) 

Toinen ryhmä sai valita, tekevätkö he bingon omalla ajalla vai tunnilla. Kaikki halusivat suorittaa tehtävän omalla ajalla. Ehkä tällainen voisi sopia yhdeksi suorittamistavaksi, joka on ajasta ja paikasta riippumaton. Silloin se kuitenkin edellyttää tarkempaa harkintaa esim. koodipaikkojen sijoittelussa sekä testitulosten kirjaamisessa (opettajalle esim. google driveen).  Kokemus oli kuitenkin arvokas ja tarvitsin näköjään pienen ”pakon” oman opiskelun merkeissä, että uskalsin tällaistakin kokeilla. Nyt kun on yksi kokemus takana, uskallusta soveltaa ja miettiä pelillisiä elementtejä opetukseen lisääntyi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.