Nyt se on kokeiltu sitten ihan oikealla kohderyhmällä. Teimme Tainan kanssa terveystieto- ja liikuntabingon, joka on tarkoitettu
ensisijaisesti liikunta- ja terveystiedon tunneille, toisen asteen
opiskelijoille. Testiryhmänä ovat ensimmäisen ja toisen vuoden lähihoitajaopiskelijoita. Idea bingosta sai alkunsa eräältä toiselta
Ape kurssilta "Opetuksen toiminnalliset työmenetelmät", jossa esiteltiin bingoa
toiminnallisena menetelmänä. Bingosta syntyi paikkakuntaan sidoksissa oleva
peli, mutta idea toki on muunneltavissa myös muualle. Opettajalta se lähinnä
kysyy paikallista liikuntapaikkojen tuntemusta. Tainan kanssa mietimme
opetussuunnitelmaan sopivia teemoja ja pyrimme yhdistämään liikkumisen ja
terveystiedon. Opetussuunnitelmassa mainitaan mm. oman terveyden ja työkyvyn
ylläpitäminen. Linkit johdattelevat
tekemään testejä, jotka keskittyvät tarkastelemaan omia elintapoja. Osan
vastauksista pystyi lähettämään suoraan google driveen, mutta esim.
henkilökohtaisia testituloksia ei. Tässä peliä voisi kehittää, esim. antaisiko
valmiit paperilaput tms. mukaan. Ohjeistin opiskelijoita ottamaan testitulokset
ylös itselleen, jotka he sitten näyttivät minulle. No, kätevämminkin asian voisi
vielä hoitaa niin, että bingoa voisi pelata omalla ajalla.
Saimme lähiopetuspäivinä arvokasta palautetta. Emme
kuitenkaan vaihtaneet vielä linkkiä HS:n sivuilta, koska oletin, etteivät
opiskelijat ole käyttäneet HS:n sivuja vielä viittä kertaa. Näin käytännössä olikin. Palautteissa myös mainittiin, että olisi hyvä
huomioida, ettei kaikilla olisi käytössä älypuhelinta ja mahdollisuutta ladata
ohjelmaa. Vain yhdellä opiskelijalla ei ollut mahdollisuutta ladata, mutta koska
opiskelijat suorittivat pareittain tai pienissä ryhmissä, tästä ei muodostunut
ongelmaa. Toki koodit voi tarvittaessa korvata linkeillä ja ohjeilla, jos
olettaa, ettei opiskelijoilla ole tarvittavia laitteita.
Mutta yllätys yllätys kaikki ei mennytkään niin kuin Strömsössä..
Bingo ehkä sittenkin ottaa enemmän aikaa eli soveltuu
kaksoistunneille (yhteensä 4x45min.), mikäli haluaa suorittaa kaikki rastit. Lisäksi,
joku oli piilottanut koodilapun uimahallin ilmoitustaululta aamupäivän aikana
toisten ilmoitusten alle, joten osa opiskelijoista ei löytänyt koodia ollenkaan
(Tosin sanoin, että jos tulee ongelmia, niin soittaa minulle). Raksilan Citymarketissa oli myös remontti ja
asiakasilmoitustaulu oli tilapäisesti poistettu käytöstä. Onneksi maitohyllyn
takaa löytyi tuttu iloinen asiakaspalvelija, joka pelasti tilanteen. ;)
Toinen ryhmä sai valita, tekevätkö he bingon omalla ajalla
vai tunnilla. Kaikki halusivat suorittaa tehtävän omalla ajalla. Ehkä tällainen
voisi sopia yhdeksi suorittamistavaksi, joka on ajasta ja paikasta riippumaton.
Silloin se kuitenkin edellyttää tarkempaa harkintaa esim. koodipaikkojen sijoittelussa
sekä testitulosten kirjaamisessa (opettajalle esim. google driveen). Kokemus oli kuitenkin arvokas ja tarvitsin
näköjään pienen ”pakon” oman opiskelun merkeissä, että uskalsin tällaistakin
kokeilla. Nyt kun on yksi kokemus takana, uskallusta soveltaa ja miettiä
pelillisiä elementtejä opetukseen lisääntyi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.