Oppimistehtävät

Oppimistehtävä 1.

Perehdy käsitteisiin: pelillistäminen, opetuksen ja oppimisen pelillistäminen, oppimispelit. Kirjoita blogiisi julkaisu, jossa pohdit käsitteitä useiden esimerkkien avulla.

Linkitä pohdintasi opintojakson blogin etusivulle. Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi ja oppimistehtävä 1.
_________________________________

Oppimistehtävä 2.

Perehdy käsitteeseen pelimekaniikka. Kuvaile blogijulkaisussasi erilaisia pelimekaniikkoja, joita hyödynnetään opintojakson aikana pelaamissasi peleissä. Lisää julkaisuun videoleikkeitä ja kuvia mainitsemistasi peleistä.

Linkitä pohdintasi opintojakson blogin etusivulle. Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi ja oppimistehtävä 2.
_________________________________

Oppimistehtävä 3.

Pelaa opintojakson peliä OPEPELAA. Sinun on pelattava vähintään yhtä erilaista peliä joka viikko aikavälillä 12.3. - 9.4. (5 viikkoa). Seuraa pelin pistetaulukkoa, joka päivitettän maanantaisin.

Dokumentoi pelikokemuksesi blogijulkaisuun ja pohdi pelistä seuraavia asioita:
-Millaisia asioita peli käsitteli ja mitä pelin avulla voi oppia?
-Millainen oli pelikokemuksesi? Kenelle peli on suunnattu?
-Miten peliä tai sen elementtejä voisi hyödyntää opetuskontekstissa?

Linkitä julkaisusi opintojakson blogin etusivulle. Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi, opepelaa ja oppimistehtävä 3.

-Seuraa ja kommentoi muiden julkaisuja: Millaisia kokemuksia sinulla on vastaavista peleistä? Mikä kirjoittajan kokemuksesta herätti mielenkiintoa?
_________________________________

Oppimistehtävä 4.

Esittele omaa alaasi käsitteleviä pelejä. Voit valita kaupallisia pelejä, viihdepelejä ja oppimispelejä. Pohdi millaisia sisältöjä alasi opetuksessa voisi pelillistää ja mitä kannattaisi pelillistää?

Kirjoita aiheesta blogiisi ja linkitä julkaisu opintojakson blogin etusivulle.
Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi, ja oppimistehtävä 4.
_________________________________

Oppimistehtävä 5.

Suunnittele ja toteuta oma oppimispeli TAI pelillistä jo olemassa oleva opetuskokonaisuus alasi opetuksesta. Peliä pelataan yhteisellä opetuskerralla.

Mikäli suunnittelet opintojakson pelillistämistä, tee konseptisuunnitelma kokonaisuudesta. Kuvaa pelillistettyä etenemistä kaavioiden avulla ja perustele miten oppiminen etenee pelimekaniikan avulla.

Dokumentoi prosessi ja tuotokset blogiisi ja linkitä opintojakson blogin etusivulle.
Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi, ja oppimistehtävä 5.
_________________________________

Oppimistehtävä 6.

Perehdy muiden toteuttamiin peleihin ja anna niistä palautetta. Kokoa palautteet blogiisi.

Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi, ja oppimistehtävä 6.
_________________________________

Oppimistehtävä 7.

Pohdi opintojakson ydinkysymyksiä. Oletko löytänyt niihin vastauksia opintojakson aikana? Useimpiin (kysymykset 2, 3, 4, 5, 6) vastauksena toimivat toivottavasti aiemmat oppimistehtävät, joiden käsittely on vastannut opintojakson ydinkysymyksiin.Voit siis linkittää aiempiin pohdintoihisi ja esimerkkeihin. 1 ja 7 -kysymyksiin voit vastata omasta näkökulmastasi.

  1. Mikä on peli ja kuinka se vaikuttaa elämäämme?
  2. Mitä ovat oppimispelit?
  3. Mitkä ovat pelien mahdollisuudet oppimisessa ja opetuksessa?
  4. Miten oppimispelejä käytetään opetuksessa?
  5. Mitä vaiheita ja prosesseja oppimispelien suunnitteluun ja valmistukseen kuuluu?
  6. Miten oppimispelejä toteutetaan?
  7. Kuinka opiskelija voi itse hyödyntää oppimispelejä osana omaa toimintaansa?

1 kommentti:

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.