keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Loppu puhdinta

      
Peli on oppimisen väline, sitä voidaan käyttää välineenä oppimisympäristöstä tai oppimistasosta riippumatta. Pelissä voidaan hakea voittajia tai häviäjiä ja peli voi olla tapa mitellä itsensä kanssa. Olipa lähtötilanne, pelipaikka, pelaajan ikä tai taso mikä tahansa.. pelejä pelatessa oppii ja kehittyy.

Oppimispeleiksi miellän pelit, jotka on suunniteltu että niistä opitaan jotain tietoa tai taitoa. Niitä pystytään käyttämään sekä kotona että kouluissa, mutta mielestäni niiden pääasiallinen tarkoitus on tukea opetusta.  Yleisesti oppimispeleiksi mielletään vain tietokonepelit mutta kurssin aikana olen oppinut, että mielenkiintoisia ja innostavia oppimispelejä löytyy myös muistakin ympäristöistä kuin tietokoneelta. Tällä kurssilla parhaat oppimispelit olivat lauta- ja korttipelejä.

Pelaaminen ja leikkiminen on ihmiselle luontaista toimintaa ja siksi eri-ikäisiä oppilaita ja opiskelijoita motivoivaa, lisäksi pelaamisesta saadaan monia muitakin hyötyjä. Pelien avulla voidaan opettaa, ei niin mielekkäitä asioita innostavasti. Pelejä voidaan käyttää taitavuuden ja näppäryyden kehittämisen lisäksi muun muassa mielikuvituksen ja luovuuden kehittämisessä.

Oppimispelien käyttö opetuksessa, vain opettajan mielikuvitus on rajana. Pelejä voidaan käyttää minkä ikäisille tahansa, aihepiiri on rajaton sekä se, että mikä on ryhmäkoko tai pelin kesto.

Oppimispelin suunnittelun lähtökohta on selvittää kohderyhmä eli mitä opetetaan ja kenelle. Sen jälkeen täytyy ratkaista, että miten pelistä saadaan opettava, mielenkiintoinen ja kohderyhmää innostava. Täytyy valita esimerkiksi onko peli kilpailuhenkinen, kehittävä vai opetusta tukeva. Edellä mainittujen lisäksi täytyy miettiä tilat, laitteet, käytettävissä olevat välineet ja aika.

 Oppimispelejä sekä opetuksen pelillistämistä voidaan toteuttaa monin eri tavoin, niitä voidaan käyttää missä vain ja iästä ja tasosta riippumatta. Pelimahdollisuuksia on paljon tietokoneesta perinteisiin pihapeleihin, joista edellä mainitut ovat monesti pidemmälle vietyjä mutta tiettyyn aikaan ja paikkaan rajattuja kun taas pihapelejä voidaan toteuttaa melko spontaanisti esimerkiksi metsässä tai pihapiirissä. Nykyään nuoret ovat koko ajan somessa tai ainakin netissä niin olen huomannut, että yksinkertaiset ja perinteiset pelit ovat mieluisempia kuin esimerkiksi tietokonepelit, joita he pelaavat kotonakin. Luultavasti juuri tästä syystä minulle jäi mieluisampana pelinä mieleen 3-11.

Monilla oppimispeleillä opiskelija voi ajasta ja paikasta riippumatta auttaa itseään sisäistämään asioita sekä kehittää itseään oppimalla oppimispelistä. Mielekäs ja kiinnostava oppimispeli saa parhaimmillaan opiskelijan innostumaan ”epämiellyttävästä” aiheesta.

     Kurssi avasi minulle uusia näkökulmia pelillistämiseen ja oppimispeleihin.

     Hyvää kesää kaikille ja onnea opintoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.