Peli on oppimisen väline, sitä voidaan käyttää välineenä
oppimisympäristöstä tai oppimistasosta riippumatta. Pelissä voidaan hakea
voittajia tai häviäjiä ja peli voi olla tapa mitellä itsensä kanssa. Olipa
lähtötilanne, pelipaikka, pelaajan ikä tai taso mikä tahansa.. pelejä pelatessa
oppii ja kehittyy.
Oppimispeleiksi miellän pelit, jotka on suunniteltu että niistä opitaan
jotain tietoa tai taitoa. Niitä pystytään käyttämään sekä kotona että
kouluissa, mutta mielestäni niiden pääasiallinen tarkoitus on tukea opetusta. Yleisesti oppimispeleiksi mielletään vain
tietokonepelit mutta kurssin aikana olen oppinut, että mielenkiintoisia ja
innostavia oppimispelejä löytyy myös muistakin ympäristöistä kuin
tietokoneelta. Tällä kurssilla parhaat oppimispelit olivat lauta- ja
korttipelejä.
Pelaaminen ja leikkiminen on ihmiselle luontaista toimintaa ja siksi
eri-ikäisiä oppilaita ja opiskelijoita motivoivaa, lisäksi pelaamisesta saadaan
monia muitakin hyötyjä. Pelien avulla voidaan opettaa, ei niin mielekkäitä
asioita innostavasti. Pelejä voidaan käyttää taitavuuden ja näppäryyden
kehittämisen lisäksi muun muassa mielikuvituksen ja luovuuden kehittämisessä.
Oppimispelien käyttö opetuksessa, vain opettajan mielikuvitus on rajana.
Pelejä voidaan käyttää minkä ikäisille tahansa, aihepiiri on rajaton sekä se,
että mikä on ryhmäkoko tai pelin kesto.
Oppimispelin suunnittelun lähtökohta on selvittää kohderyhmä eli mitä
opetetaan ja kenelle. Sen jälkeen täytyy ratkaista, että miten pelistä saadaan
opettava, mielenkiintoinen ja kohderyhmää innostava. Täytyy valita esimerkiksi onko
peli kilpailuhenkinen, kehittävä vai opetusta tukeva. Edellä mainittujen
lisäksi täytyy miettiä tilat, laitteet, käytettävissä olevat välineet ja aika.
Oppimispelejä sekä opetuksen
pelillistämistä voidaan toteuttaa monin eri tavoin, niitä voidaan käyttää missä
vain ja iästä ja tasosta riippumatta. Pelimahdollisuuksia on paljon
tietokoneesta perinteisiin pihapeleihin, joista edellä mainitut ovat monesti
pidemmälle vietyjä mutta tiettyyn aikaan ja paikkaan rajattuja kun taas
pihapelejä voidaan toteuttaa melko spontaanisti esimerkiksi metsässä tai
pihapiirissä. Nykyään nuoret ovat koko ajan somessa tai ainakin netissä niin
olen huomannut, että yksinkertaiset ja perinteiset pelit ovat mieluisempia kuin
esimerkiksi tietokonepelit, joita he pelaavat kotonakin. Luultavasti juuri
tästä syystä minulle jäi mieluisampana pelinä mieleen 3-11.
Monilla
oppimispeleillä opiskelija voi ajasta ja paikasta riippumatta auttaa itseään
sisäistämään asioita sekä kehittää itseään oppimalla oppimispelistä. Mielekäs
ja kiinnostava oppimispeli saa parhaimmillaan opiskelijan innostumaan ”epämiellyttävästä”
aiheesta.
Kurssi avasi minulle uusia näkökulmia pelillistämiseen ja oppimispeleihin.
Hyvää kesää kaikille ja onnea opintoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.