perjantai 19. kesäkuuta 2015

Oppimistehtävä 7.

Peli on "sovittu toimintatapa ja säännöt, joihin pelaavat sitoutuvat pyrkiessään ennalta tunnettuun päämäärään/tavoitteeseen", esim. koulu on eräänlainen peli. Pelit ovat rinnastettavissa leikkimiseen, vaikka niihin liittyisikin hyöty- ja oppimisnäkökulmat. Pelit virkistävät ja tuovat vaihtelua arkeen sekä antaa aiheita yhdessä tekemiseen ja kokemiseen. Peleihin liittyy itsensä haastaminen, epämukavuusalueelle heittäytyminen, onnistuminen ja epäonnistuminen, oppiminen, kehittyminen, nauru ja ilo, elämyksellisyys ja yhdessäolo. Ajatuksiani oppimispeleistävoit lukea tarkemmin blogista: http://opepelaa.blogspot.fi/2015/06/kasitteita.html.

Pelien avulla voidaan monipuolistaa opetuksen menetelmiä ja osallistuttaa ihmisiä eri tavoin. Nuorille opiskelijoille pelimaailma ja mekaniikat ovat tuttuja, joten opettajan mielenkiintoiseksi haasteeksi jääkin suunnitella ja upottaa opetuksen sisältöjä peleihin. Mm. Smartfeet tarjoaa alustan, jolle voi rakentaa erilaisia pelisisältöjä, joissa käytetään apuna joko tablettia tai kännykkää http://www.smartfeet.fi/


Oman alani opetuksessa oppimispelejä voi käyttää esim. kuten kuvasin sivulla
http://opepelaa.blogspot.fi/2015/06/peleja-ammatilliseen-opetukseen.html.

Oppimispelin suunnittelussa on lähdettävä liikkeelle siitä, mikä on tavoite, mitä halutaan opettaa ja ennen kaikkea, mitä opiskelijan tulee oppia kyseisen pelin avulla. Suunnitteluun voi osallistua useampikin opettaja ja se saattaa liittyä useaan oppiaineeseen. Kun päämäärät ja tavoitteet ovat selvillä, ne on hyvä kirjata näkyville, näin fokus säilyy silloinkin kun innostus lähtee viemään mukanaan ja olisi helppo ajautua turhankin leveille laduille. Peliä kehittäessä on hyvä kysyä jokaisen eri osasen kohdalla: onko tämä osa/vaihe/tehtävä/kysymys/asia/toimenpide/toiminto tarpeellinen pelin fokuksen kannalta. Tämä helpottaa ylimääräisen karsimista.

Tästä siirrytään ideointiin - tai toisinaan idea on ollut jo valmiina muhimassa. Ideoinnissa voi käyttää erilaisia aivoriihi- ja ideointitekniikoita, joiden pohjalta myöhemmin valitaan hyviä ja toimivia asioita. Vaihetta leimaa se, että luodan runsaasti uutta. Tämän jälkeen ideoista etsitään yhteensopivia elementtejä ja jalostetaan edelleen karsimalla ja jäsentämällä. Hylättävät asiat voi kerätä vaikkapa "ideaportfolioon", ja ne saattavat nousta arvoon arvaamattomaan myöhemmin. Mikäli on luomassa peliä omalle oppitunnille, on kuitenkin ehkä viisasta tarttua johonkin toimivalta tuntuvaan ajatukseen ja testata sitä käytännössä sen sijaan että käyttää tuntitolkulla aikaa idean kypsyttelyyn.

Peli-ideaa tarkastellessa voi kysyä itseltään:
- sopiiko idea kohderyhmälle
- mitä pelaajan tulee tehdä "voittaakseen"?
- miksi pelaaja innostuu pelistä? Mitkä pelin ominaisuudet viehättävät pelaajaa?
- mikä on pelin tärkein ominaisuus?

Tämän jälkeen pelistä on kuitenkin hyvä kirjoittaa suunitelma, eräänlainen käsikirjoitus, joka toimii ohjenuorana pelin käytännön toteutukselle. Kun mielessään käy läpi pelaamistilanteen, pystyy hahmottamaan mahdollisia puutteita tai epäkohtia ja paikkaamaan niitä ennen käytännön toteutusta.

Suunnitelmaa tehdessä voi kysyä itseltään:
- mitkä ovat pelin säännöt?
- mitä pelaaja voi tehdä ja milloin?
- kuinka monta pelaajaa voi olla?
- kauanko peli kestää?
- miten peli pitää pelaajat otteessaan?

Tämän jälkeen tuumasta toimeen ja kasaamaan käytännön toteutuksen vaatimia materiaaleja tai apuvälineitä sekä värväämään mahdollisia apulaisia, mikäli he ovat tarpeen.


Oppimispelin toteutus voi olla hyvin moninainen, oikeastaan vain mielikuvitus (ja toisinaan raha) ovat rajana. Välttämättä peli ei vaadi mitään välineitä, tai sitten voidaan käyttää olemassaolevia välineitä uudessa merkityksessä.

Minua kiinnostaa todella paljon se, kuinka voisin hyödyntää pelejä työssäni, ja tähän tulen paneutumaan tulevaisuudessa myös yritystoimintaani kehittäessäni. Toivottavasti pääsen tekemään opettajan työtä alani opiskelijoille sekä kouluttaen muita yrittäjiä ja työntekijöitä, jotka tarvitsevat apua viestinnän suunnittelussa. Myös markkinoinnissa ja asiakkaiden osallistamisessa haluaisin hyödyntää tulevaisuudessa pelillisyyttä.

Erityisesti minua kiinnostaa se, kuinka voisin pelillisen menetelmän avulla edistää pienyrittäjien ymmärrystä ja taitoja tarkastella ja kehittää omaa liiketoimintaansa visuaalisen suunnittelun ja viestinnän keinoin. Lisäksi luonnollisesti olen kiinnostunut kaikenlaisista itsetuntemusta, tiimitoimintaa ja tuottavuutta kehittävistä peleistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.