perjantai 19. kesäkuuta 2015

Oppimistehtävä 4

Oppimistehtävä 4. Esittele omaa alaasi käsitteleviä pelejä. 

Voit valita kaupallisia pelejä, viihdepelejä ja oppimispelejä. Pohdi millaisia sisältöjä alasi opetuksessa voisi pelillistää ja mitä kannattaisi pelillistää? Kirjoita aiheesta blogiisi ja linkitä julkaisu opintojakson blogin etusivulle. Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi, ja oppimistehtävä 4.

Oman alani oppimispelejä voisin esitellä kahdesta kategoriasta: joko prosessitekniikkaan liittyviä pelejä, jotka olisivat tyypillisesti ongelmanratkaisupelejä tai tuotannollisia simulaatiopelejä, tai kauppatieteisiin liittyviä pelejä, jotka puolestaan voisivat olla sijoitustoimintaan, johtamiseen, tiimiytymiseen tai vaikkapa liikkeenjohdon simulointiin liittyviä pelejä.
Tuotannolliseen ja liiketaloudelliseen toimintaan voisi kytkeä minkä tahansa valloita-rakenna-tuota-hallitse -pelin, kuten EA Gamesin SIM-sarjan (SimCity vaikkapa etunenässä). Peleille on ominaista tavoitteena kasvu ja vallatun alueen hallinta. Kasvu edellyttää resursseja, joita saadaan tuotannollisesta toiminnasta (raaka-aineet, energia, alueet). Kasvun kautta on mahdollista kehittää myös pelin hallntorakenteita ja yhteiskuntaa (esim. Civilization-sarja ja lautapelinä Monopoli). 
Pohjois-Suomen Teollisuusopisto Pohto on rakentanut tuotantosimulaattorin, jossa oleellista ammatillista oppimista on tuotannon suunnittelu, valmistus ja logistiikka (materiaali- ja rahavirtojen hallinta). Laajennettuna se toimii myös koko liiketoiminnan simulaatiopelinä. Suunnitteleilla on myös voimalaitossimulaattori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.