Opetuksen pelillistäminen
Pelillistämisellä tarkoitetaan pelien dynamiikan ja
mekaniikan soveltamista eri ympäristöihin, kuten erilaisissa verkkopalveluissa,
koulutuksessa tai työelämässä.
·
Pelillistämistämisen keinoja ovat muun muassa:
·
Pisteet
·
Saavutukset
·
Tasot
·
Vertailu, usein käyttäjien välillä
·
Edistymispalkit
·
Tunnustukset ja kunniamerkit
·
Tulostaulut
·
Internet/virtuaali-valuutta
Pelillistämisellä (gamification) tarkoitetaan peleistä
tuttujen toimintatapojen ja ominaisuuksien, kuten innostamisen, hauskuuden,
sosiaalisuuden ja asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta palkitsemisen
sisällyttämistä työhön, kuluttamiseen ja oppimiseen.
Pelillistäminen on saanut osakseen paljon hehkutusta viime
vuosina, osittain ylihypetystäkin. Se on myös aihe joka usein ymmärretään
väärällä tavalla. Moni yhdistää, osittain aiheestakin, pelillistämisen peleihin
ja useasti törmää mielikuvaan, että pelillistäminen tarkoittaa konkreettisen
pelin tuomista tiettyyn ympäristöön. Tällaisista mielikuvista olisi hyvä päästä
eroon heti kättelyssä.
Pelillistämisessä ei
ole kyse pelaamisesta, kyse on peleistä tuttujen mekaniikkojen tuomisesta
muihin ympäristöihin. Pelillistämisessä on karkeasti yksinkertaistettuna kyse
palkitsemis-järjestelmästä, jossa tietty toivottu toiminta johtaa
palkitsemiseen.
Pelillistämisellä pyritään vetoamaan ihmisen luontaisiin
vietteihin, esim. kilpailuviettiin tai itseilmaisuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.