perjantai 19. kesäkuuta 2015

Oppimistehtävä 2

Oppimistehtävä 2. Perehdy käsitteeseen pelimekaniikka. 

Tässä kuvailen erilaisia pelimekaniikkoja, joita hyödynnetään opintojakson aikana pelaamissasi peleissä. (Lisää julkaisuun videoleikkeitä ja kuvia mainitsemistasi peleistä.) 

Laakson mukaan oleellisia osia pelissä ovat motivaatio/tavoite, säännöt, palautejärjestelmä ja informaalisuus. Ensimmäisenä asiana pelissä pitää jollain tavalla pystyä edistymään ja edistymisen mittaamiselle ehdoton edellytys on tavoite. Edistyminen motivoi pelaajaa jatkamaan ja sitoutumaan peliin. Motivaatiosta olikin jo edellisessä kappaleessa hieman pohdiskelua. 

Seuraavaksi säännöt ovat aivan olennainen osa peliä, oli kyse mistä pelimuodosta tahansa. Pelissä pelaajia johdatellaan sääntöjen avulla tekemään sellaisia ratkaisuja, jotka auttavat pelaajia kohti tavoitetta. Sääntöjen avulla peliin syntyy myös sisäinen logiikka. Usein pelimekaniikkaan liittyvät myös erilaiset pelaajaa eteenpäin auttavat resurssit, statukset tai tasot. Pelin voi ajatella olevan kone, jonka toimintaohjelma voi olla monessa erilaisessa tilassa. Koneeseen on ohjelmoitu erilaisia sääntöjä, joiden mukaan se vastaa käyttäjän syötteeseen. Peliä pelatessa oikeastaan vain käytetään konetta, joka vastaa pelaajan toimiin sääntöjen mukaisesti, ja tätä logiikkaa voidaan kutsua sen mekaniikaksi.

Palautejärjestelmä voidaan katsoa osaksi sääntöjä. Laakson mukaan pelisuunnittelija joutuu miettimään, miten pelaajan pisteet tai palkinnot liittyvät pelin maailmaan, taikapiiriin ja pelikokemukseen. Oppimisen kannalta on tietenkin välttämätöntä, että pelaaja oppii jotain narratiivisen oppimisen keinoin. Tarina, yllättävät tilanteet ja palautejärjestelmä ovat pelin supersitouttajia, jotka palvelevat kaikenlaisia pelaajatyyppejä. Joskus se voi olla koko ajan päivittyvä videotaulu, jossa pelaajien saamat pisteet päivittyvät jatkuvasti, toisinaan etenevä kertomus, jossa yllättävät tai odotetut sattumukset muuttavat pelaajan peliä.

Laakson mukaan pelin neljäs kulmakivi, eli informaalisuus tarkoittaa samalla sitä, että peli antaa mahdollisuuden olla tarkkailijana. Samalla se kuitenkin liittyy olennaisesti siihen, että peli sitouttaa ja motivoi. Yleistä on, että oppimispeli ei sitouta juuri sen formaalisuuden takia. Peliä pelataan oppimisen takia. Pelisuunnitteluprosessi ei ole pelaamista, mutta suunnittelijan on pyrittävä asettumaan pelaajan asemaan mielikuvituksen kautta. Tulevaisuuden työntekemisen kannalta voi olla arvokasta oppia ylläpitämään leikillistä asennetta ja työn tekemisen mielekkyyden aktiivista arvioimista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.