perjantai 19. kesäkuuta 2015

Oppimistehtävä 5

Oppimistehtävä 5. Suunnittele ja toteuta oma oppimispeli 

TAI pelillistä jo olemassa oleva opetuskokonaisuus alasi opetuksesta. Peliä pelataan yhteisellä opetuskerralla. Mikäli suunnittelet opintojakson pelillistämistä, tee konseptisuunnitelma kokonaisuudesta. Kuvaa pelillistettyä etenemistä kaavioiden avulla ja perustele miten oppiminen etenee pelimekaniikan avulla. Dokumentoi prosessi ja tuotokset blogiisi ja linkitä opintojakson blogin etusivulle. Lisää asiasanaksi vähintään oma nimesi, ja oppimistehtävä 5.

Oma pelini liittyy juuri kohtuullisen helposti toteutettavaan tuotannollisen simulaation peliin.
Ammatillisesti tästä voi oppia:
- tiimin ja organisaation muodostamista
- tuotannon suunnittelua
- varaston ja keskeneräisen tuotannon hallintaa
- laadunhallintaa
- yksinkertaistettua sisäistä laskentaa
Peliä voi pelata vaihtelevalla määrällä henkilöitä, mutta tarvitaan vähintään kaksi ryhmää, mahdollisesti kolme. Sopiva henkilöluku voi olla 8-20 henkeä. Tämä sopii erityisesti tilanteisiin, joissa ollaan opettamassa ryhmää henkilöitä tuotannolliseen toimintaan tai sen osa-alueisiin.
Aluksi henkilöt jaetaan ryhmiin:
1. ryhmä on ns. liukuhihnatuotantoa edustava ryhmä. Siinä ensimmäinen henkilö tekee ensimmäistä työvaihetta, toinen toista jne. Ryhmän muoto on siis:
1-2-3-4-5-6-...
Toinen ryhmä edustaa ns. solukkotuotantoa, jossa muutama henkilö tekee ensimmäistä vaihetta, toinen solu toista jne. Ryhmän muoto on siis
111-222-333-444-... (olettaen että solussa on tasan 3 henkeä kussakin solussa)
Kolmas ryhmä on ns. itseorganisoituva solu, jossa työtehtäviä ei määrätä kullekaan henkilölle vaan he itse saavat määritellä tarpeelliset tehtävät. Ryhmä muoto on jotain:
1243241
Pelissä käytetään A4-paperiarkkeja (kopiopaperia). Se on halpaa ja pelin jälkeen hävitettävissä kierrätykseen (ja sitä löytyy lähes kaikista paikoista jossa peliä pelattaisiin).
Tehtävänä on taitella paperiarkeista jokin tuote. Tämä voi olla lennokki, origami tai jotain siltä väliltä. Tuotteen määrittää lähinnä se, kuinka monta työvaihetta sen valmistamiseen vaaditaan. Valmistusvaiheet riippuvat henkilöluvusta, ja määräävä tekijä on sarjatuotantoon osallistuvien henkiöiden lukumäärä. Opettajan täytyy siis olla tässä vaiheessa hieman luova, ja valita tuotos sen mukaan kuin henkilöitä on ryhmässä. Osan ihmisistä voi tietysti valjastaa avustaviin tehtäviin, kuten laadunvalvontaan, työnohjaukseen, logistiikkaan jne.
Peli käynnistetään ja sitä pelataan 10-15 minuuttia. Sitten se keskeytetään ja tehdään välitarkastelu:
Voidaan laskea tuotannollisia tunnuslukuja, kuten tahtiaika, valmistunut ja keskeneräinen tuotanto, laatupoikkeamat, materiaalihävikki, saanto jne.
Samoin voidaan analysoida tiimin toimintaa: mitä olisi voitu tehdä toisin, mikä tuotantotapa oli tehokkain, ovatko henkilöt parhaissa tehtävissään jne.
Kun tämä tarkastelu on tehty, pelataan toinen kierros ja verrataan tuloksia ensimmäisen kierroksen tuloksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.