Oppimistehtävä 4
Hyvinvoinnin- ja terveydenhuollon alalla on nouseva trendi,
pelaaminen. Yksi suurin syy siihen on motivaation ylläpito. Nuoret pelaa istuen
ja liikunta sekä terveellinen elämä saattaa unohtua. On hyvä, että on kehitetty
erilaisia pelejä innostamaan nuoria ja vanhempiakin miettimään omaa terveyttään
pelillistämisen avulla. Esimerkkinä voin kertoa ikääntyneiden ja nuorten peleistä.
Ikääntyville on suunniteltu erilaisia mobiilipelejä, joiden kehittämistä olin Oulun
Business Kitchenillä seuraamassa ja antamassa omaa palautetta niiden kokeiluun
liittyen kehittäjille. Nuorille, Mopo projektissa vuoden 2012 aikana Oulun
kutsunnoissa oli 280 miestä, joiden fyysisen aktiivisuuden ja istumisen määrä
sekä koettu kunto selvitettiin kyselyillä. Osallistujia jaettiin kahteen
ryhmään, joista toinen sai pelillistetyn nettipalvelun, Moportaalin,
käyttöönsä. Mopoportaalissa oli räätälöityä sisältöä ja palautetta
liikkumisesta sekä peli, jossa sai pisteitä mm. liikkumisen lisäämisestä, toinen
ryhmä jatkoi elämäänsä normaaliin tapaan, mittaukset toistettiin kolmen
kuukauden kuluttua. Tämä pelillistetty nettipalvelu voi aktivoida nuoria miehiä
liikkumaan enemmän. Tällä hetkellä tästä on nyt jatkotutkimus käynnissä
Oma työpaikkani ODL Liikuntaklinikka
sekä Oulun yliopisto koordinoivat kansainvälistä Gasel-hanketta, jolla etsitään
mahdollisuuksia hyödyntää helppokäyttöistä teknologiaa ikääntyneiden
palveluissa. Kansainvälisessä hankkeessa on mukana hyvinvointitahoja Japanista,
Ruotsista, Virosta ja Pohjois-Irkannista.Aiheesta on järjestetty myös seminaari
Japanissa, jossa todettiin että ikääntyneiden hyvinvointiongelmat ovat hyvin
samankaltaisia Japanissa ja Suomessa (Kaleva 29.5.2014)
Miettiessäni peliä pelillistämisen kurssille, sain ideaa lenkilläni ja kiirehdin sitä tekemän, surffaten netistä lisätietoa, huomasin, että samalla sapluunalla oli jo kysymykset keksitty, ei siis mitään uutta, mutta peliä tähän liittyen en löytänyt. Kehitän edelleen painonhallinnan- ja liikunnan aktivoimista pelillä
Taina Linna, Hyvinvointiteknologia, nuoret, ikääntyneet, pelillistäminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.