tiistai 14. huhtikuuta 2015

Oman alan pelit, oppimistehtävä 4, Taina Linna


Oppimistehtävä 4

Hyvinvoinnin- ja terveydenhuollon alalla on nouseva trendi, pelaaminen. Yksi suurin syy siihen on motivaation ylläpito. Nuoret pelaa istuen ja liikunta sekä terveellinen elämä saattaa unohtua. On hyvä, että on kehitetty erilaisia pelejä innostamaan nuoria ja vanhempiakin miettimään omaa terveyttään pelillistämisen avulla. Esimerkkinä voin kertoa ikääntyneiden ja nuorten peleistä. Ikääntyville on suunniteltu erilaisia mobiilipelejä, joiden kehittämistä olin Oulun Business Kitchenillä seuraamassa ja antamassa omaa palautetta niiden kokeiluun liittyen kehittäjille. Nuorille, Mopo projektissa vuoden 2012 aikana Oulun kutsunnoissa oli 280 miestä, joiden fyysisen aktiivisuuden ja istumisen määrä sekä koettu kunto selvitettiin kyselyillä. Osallistujia jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen sai pelillistetyn nettipalvelun, Moportaalin, käyttöönsä. Mopoportaalissa oli räätälöityä sisältöä ja palautetta liikkumisesta sekä peli, jossa sai pisteitä mm. liikkumisen lisäämisestä, toinen ryhmä jatkoi elämäänsä normaaliin tapaan, mittaukset toistettiin kolmen kuukauden kuluttua. Tämä pelillistetty nettipalvelu voi aktivoida nuoria miehiä liikkumaan enemmän. Tällä hetkellä tästä on nyt jatkotutkimus käynnissä

Oma työpaikkani ODL Liikuntaklinikka sekä Oulun yliopisto koordinoivat kansainvälistä Gasel-hanketta, jolla etsitään mahdollisuuksia hyödyntää helppokäyttöistä teknologiaa ikääntyneiden palveluissa. Kansainvälisessä hankkeessa on mukana hyvinvointitahoja Japanista, Ruotsista, Virosta ja Pohjois-Irkannista.Aiheesta on järjestetty myös seminaari Japanissa, jossa todettiin että ikääntyneiden hyvinvointiongelmat ovat hyvin samankaltaisia Japanissa ja Suomessa (Kaleva 29.5.2014)

Miettiessäni peliä pelillistämisen kurssille, sain ideaa lenkilläni ja kiirehdin sitä tekemän, surffaten netistä lisätietoa, huomasin, että samalla sapluunalla oli jo kysymykset keksitty, ei siis mitään uutta, mutta peliä tähän liittyen en löytänyt. Kehitän edelleen painonhallinnan- ja liikunnan aktivoimista pelillä


Taina Linna, Hyvinvointiteknologia, nuoret, ikääntyneet, pelillistäminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.