maanantai 6. huhtikuuta 2015

Pelimekaniikkaa hahmottamassa

Tähän mennessä olen pelannut seuraavia pelejä: Minecraft, Halli Clack, Cluedo, 100 Doors ja Älypää ruoka. Mine toimii Play Station 3:lla, Halli Clack ja Cluedo ovat lautapelejä, 100 Doors on mobiilipeli ja Älypää ruoka nettipeli. Koska pelit toimivat erilaisilla alustoilla, on niiden pelimekaniikkakin erilainen.


100 Doors ja taso, johon jäin jumiin. :( Lapset ovat jo päässeet tästä eteenpäin.


Minecraft on näistä peleistä ehkä monimutkaisin ja hitaimmin avautuva. Olen pelannut peliä vain luovassa tilassa, en ”selviytymisessä”, joten pelin mekaniikka on minulle tuttu vain tuosta ensimmäisestä tilasta. Luovassa tilassa Minecraftin maailmaan pääsee luomaan erilaisia alueita taloineen, eläimineen, junaratoineen ja muine härpäkkeineen. Pelin hahmoa ohjataan Pleikkarin ohjaimella, ja hahmon avulla maailmaan rakennetaan ja lisätään erilaisia paikkoja ja olentoja. Hahmolla voidaan seikkailla kyseisessä maailmassa, jonne on myös valmiiksi luotuna erilaisia alueita. Enimmäkseen maailmassa on valmiina koskematonta luontoa, mutta sieltä löytää myös esimerkiksi salakäytäviä.

Oheisesta linkistä voitte käydä katsomassa, kuinka puinen talo luodaan Minecraftissa: https://www.youtube.com/watch?v=XOaDltA6X3Q

Hahmon avulla liikutaan myös Cluedossa, mutta koska kyseessä on lautapeli, on hahmon liikkuminen rajattu pelilautaan ja noppiin. Molemmissa peleissä voi olla useita pelaajia yhtä aikaa pelaamassa, Cluedossa se on jopa pakollista. Vanhassa pelissä pelaajia tuli olla vähintään kolme, uudemmassa versiossa pelaaminen on mahdollistettu myös kahdella pelaajalla. Mitä tämä kertoo meidän nykyajastamme? Cluedossa tarinaa on tehty valmiiksi kaikista pisimmälle, ja pelaaja astuu sisälle valmiiksi kehiteltyyn juoneen. Pelin hahmot, pelilauta, pelikortit ja murhavälineet tukevat kaikki pelin tarinaa.
Cluedossa pelihahmot ovat olennainen osa pelikokemusta.

Halli Clack, 100 Doors ja Älypää ruoka eivät sisällä pelihahmoja, rooleja, vaan niissä ollaan omana itsenään.

Pelaamani pelit voidaan kategorisoida mm. seuraavasti:

Minecraft: järjesteleminen, rakentaminen, tarinan kertominen.
Halli Clack: järjesteleminen, valitseminen.
Cluedo: tiedon hakeminen, vastaaminen.
Älypää Ruoka: valitseminen, tiedon hakeminen, vastaaminen.
100 Doors: suorittaminen.

Kyseiset luokittelut ovat peräisin Aki Järvisen väitöskirjasta Games without Frontiers vuodelta 2008 ja niiden tarkoitus on yleistää pelimekaniikkoja yhteisillä termeillä. Järvisen lähestymistapa on hyvin maskuliininen ja eri asia on, onko tällainen kategorisointi riittävän kattava, mutta se on hyvä päänavaus asiaan. Pelien pelaamisessa sukupuolten väliset erot tulevat yllättävän selkeästi esille ja se näkyy myös esimerkiksi näissä pelimekaniikkaan liittyvissä kategorioissa, miten pelejä hahmotetaan.

Älypää Ruoka -pelin mekaniikkaan kuuluu olennaisena osana vastaaminen kysymyksiin oikein.

Älypää-pelit perustuvat toiminnallisuudessaan siihen, että pelaajan tulee vastata hänelle esitettyihin kysymyksiin oikein. Pelimekaniikaltaan 100 Doors muistuttaa Älypäätä: on löydettävä oikea ratkaisu, jotta pelissä pääsee eteenpäin. Cluedo etenee juonessaan vähitellen siirto siirrolta, ja Halli Clack sitä mukaa kuin noppia heitetään ja kerätään mahdollisimman nopeasti oikeanvärisiä tai -muotoisia pelikiekkoja.

Selkein päämäärä näistä peleistä on Älypää ruoassa, Cluedossa, Halli Clackissa ja 100 Doors -pelissä. Minecraft puolestaan on luovassa tilassa avoin peli, jolle ei voida osoittaa päättymistä, pelin loppua. Siinä pelin tavoitteena ei ole johonkin tiettyyn pääseminen, vaan oleminen ja luominen, uuden hankkiminen ja maailmassa seikkaileminen. 


Halli Clack ja yksinkertainen mutta koukuttava pelimekaniikka - magneetit, nopea pelin syke ja yksinkertaiset säännöt!
Erityyppisiä pelejä pelaamalla havaitsee, että pelin koukuttavuus ei ole kiinni siitä, että pelin tulisi olla säännöiltään tai mekaniikaltaan monimutkainen. Näistä viidestä pelistä kaikki ovat omalla tavallaan koukuttavia. Toiset pelit vaativat peliaikaa paljon enemmän kuin toiset. Seuraavaksi olisikin mielenkiintoista kokeilla pelata Cluedoa DVD-versiona, jotta näkisi, muuttuuko pelikokemus millään tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.