Tapiolla on vielä aika avoimena pelin
opetusmaailma. Hän on suunnitellut matkailua tai historiaa kyseisen pelin
opetusalaksi. Tapiota kiinnostaa eniten matkailuala. Pelin mekaniikan osalta
peli voisi olla lautapeli tai korttipeli. Pelaajia olisi 10, tai 2-4, riippuen
toteutustavasta.
Peliin pitäisi saada mukaan oppiminen,
jolloin peli voisi olla sellainen, että siinä pitää hakea tietoa. Pelin
tarkoituksena olisi viedä opiskelijat maantieteen pariin etsimään itse tietoa
ja tutustumaan eri maihin ja kulttuureihin. Pelin avulla voitaisiin myös
muodostaa julkaisuja peliin liittyvistä aihealueista.
Kyseessä on maa, maanosa,
kulttuuri - kerroksittain etenevä peli, jossa tiettyjä elementtejä keräämällä
tavoitellaan pelin voittoa. Kyseessä voisi olla kuvat, tai sanalliset
esitykset. Kohderyhmänä ammattikorkeakoulun opiskelijat tai ensimmäisen asteen
opettavat.
Peli opettaa paitsi
maantietoa myös mahdollisesti tiedonhakua, kriittistä tiedon lukemista (jos
tiimit tarkastavat toistensa tuotokset) ja matkailualalla tarvittavaa taitoa
tuottaa esitteitä. Peliin pitäisi saada mukaan
oppiminen, jolloin peli voisi olla sellainen, että siinä pitää hakea tietoa.
Pelin idea on innostava avoimuudessaan. Kuten Juha sanoi, se on vielä taimi, joka voi versoa vielä vaikka mihin suuntaan. Pelistä voi tehdä parin tunnin istunnon, mutta siitä voi tehdä myös vuoden ajan kestävän projektin. Pelin avulla voidaan päästä käsiksi laajoihinkin oppimistavoitteisiin niin tiedonhankinnan kuin tietojen sisäistämisen ja oppimisen kannalta.
Pelin idea on innostava avoimuudessaan. Kuten Juha sanoi, se on vielä taimi, joka voi versoa vielä vaikka mihin suuntaan. Pelistä voi tehdä parin tunnin istunnon, mutta siitä voi tehdä myös vuoden ajan kestävän projektin. Pelin avulla voidaan päästä käsiksi laajoihinkin oppimistavoitteisiin niin tiedonhankinnan kuin tietojen sisäistämisen ja oppimisen kannalta.
Mielenkiinnolla jään odottamaan, mihin suuntaan Tapio tätä peliä lähtee viemään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.