torstai 9. huhtikuuta 2015

Tapion reissupeli

Tapiolla on vielä aika avoimena pelin opetusmaailma. Hän on suunnitellut matkailua tai historiaa kyseisen pelin opetusalaksi. Tapiota kiinnostaa eniten matkailuala. Pelin mekaniikan osalta peli voisi olla lautapeli tai korttipeli. Pelaajia olisi 10, tai 2-4, riippuen toteutustavasta.

Peliin pitäisi saada mukaan oppiminen, jolloin peli voisi olla sellainen, että siinä pitää hakea tietoa. Pelin tarkoituksena olisi viedä opiskelijat maantieteen pariin etsimään itse tietoa ja tutustumaan eri maihin ja kulttuureihin. Pelin avulla voitaisiin myös muodostaa julkaisuja peliin liittyvistä aihealueista.
Kyseessä on maa, maanosa, kulttuuri - kerroksittain etenevä peli, jossa tiettyjä elementtejä keräämällä tavoitellaan pelin voittoa. Kyseessä voisi olla kuvat, tai sanalliset esitykset. Kohderyhmänä ammattikorkeakoulun opiskelijat tai ensimmäisen asteen opettavat.

Peli opettaa paitsi maantietoa myös mahdollisesti tiedonhakua, kriittistä tiedon lukemista (jos tiimit tarkastavat toistensa tuotokset) ja matkailualalla tarvittavaa taitoa tuottaa esitteitä. Peliin pitäisi saada mukaan oppiminen, jolloin peli voisi olla sellainen, että siinä pitää hakea tietoa.

Pelin idea on innostava avoimuudessaan. Kuten Juha sanoi, se on vielä taimi, joka voi versoa vielä vaikka mihin suuntaan. Pelistä voi tehdä parin tunnin istunnon, mutta siitä voi tehdä myös vuoden ajan kestävän projektin. Pelin avulla voidaan päästä käsiksi laajoihinkin oppimistavoitteisiin niin tiedonhankinnan kuin tietojen sisäistämisen ja oppimisen kannalta.

Mielenkiinnolla jään odottamaan, mihin suuntaan Tapio tätä peliä lähtee viemään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.