Mikä
on peli? Peli on jotakin sellaista, jota voi pelata. Siihen voi osallistua, se
voi olla hauskaa, se voi olla opettavaa. Peli on jotain keskeisesti ihmisyyteen
kuuluvaa. Lapset pelaavat pelejä mielellään ja oppivat samalla paljon uusia
asioita elämästä ja ihmisyydestä. Lapsille pelaaminen on luonnollinen tapa
oppia uusia asioita. Jostakin syystä meitä yritetään koko ajan opettaa siitä
pois, oppimaan asioita suoraan paperista lukemalla. Onko tämä sellainen ilmiö,
jolle nauretaan parin sadan vuoden päästä hölmöjen touhuna, aivan kuten mekin
nauramme nyt reilut 50 vuotta sitten toimineille idiooteille, jotka pakottivat
vasenkätisiä oikeakätisiksi? Jos saisimme säilyttää lapsuudessa opitun tavan
oppimisen ilosta, pelaamalla oppimisesta, oppisimmeko paremmin, syvemmin ja
tehokkaammin?
Tällä
hetkellä pelaaminen mielletään enemmän vapaa-ajan tekemiseksi, hauskanpidoksi.
Toisaalta emme ehkä aina näe ympärillämme tapahtuvia asioita peleinä, kuten
esimerkiksi koulua, koulumaailmaa.
Oppimispelit
ovat toisenlainen tapa tarjota uutta asiaa opiskelijalle. Niiden tavoitteena on
oppiminen, mutta niissä tietoa ei kaadeta opiskelijan päähän tietoa
sisältävästä kannusta. Jos lähestytään aihetta metaforien kautta, niin
oppimispelien avulla opiskelijan päähän istutetaan tiedon ituja, jotka versovat
jokaisella oppijalla omalla tavalla riippuen siitä, millainen kasvualusta
idulla on. Eli millainen tieto- ja osaamispohja oppijalla on aiheesta.
Kuten
pohdin jo aiemmin blogitekstissäni http://opepelaa.blogspot.fi/2015/04/kasite-kasitteellistaa-peli-pelillistaa.html
oppimispelit ovat jotain sellaista, jotka ovat hauskaa ja niitä haluaa tehdä
vapaaehtoisesti. Ne ovat leikin varjolla tapahtuvaa oppimista. Kun olin
peruskoulussa koululaisena, esimerkiksi matematiikan tunneilla käytettiin joskus
oppimispelejä. Olisin halunnut pelata niillä enemmänkin, mutta siihen aikaan
niitä käytettiin tosi harvoin ja vasta sitten, kun kirja oli kahlattu läpi.
Mikä menetys!
Pelit
mahdollistavat erilaisen tavan oppia. Oppiminen tapahtuu huomaamatta, ja se
liittyy hauskanpitoon ja mukavaan tekemiseen. Positiivinen mielenvire auttaa
oppimaan asioita syvällisemmin ja vahvemmin ja opitut asiat jäävät
pitkäkestoiseen muistiin. Positiivinen muisto vahvistaa muistijälkeä ja
innostaa oppimaan asiasta lisää. Sen sijaan että hoetaan, että hauki on kala,
pelataan peliä jossa tutustutaan olentoon joka elää vedessä ja havaitaan, että
siinä on paljon kalamaisia ominaisuuksia. Pelien hauskuus ja koukuttavuus tulee
esille esimerkiksi pelaamassani Älypää-pelissä, ja kokemuksiani voit lukea blogitekstistäni
http://opepelaa.blogspot.fi/2015/04/ookko-naa-alypaa.html.
Oppimispelejä
voidaan käyttää opetuksessa yksittäisinä pieninä pelihetkinä, tai niistä
voidaan laatia vaikka koko lukuvuoden kattava projekti, jossa on monta
erilaista vaihetta. Oppimispelien avulla voidaan opettaa tarkkoja
yksityiskohtaisia tietoja, havainnollistaa asioiden välisiä yhteyksiä, kehittää
strategista ajattelua, lisätä luovaa ajattelua, kehittää ryhmätyöskentelyä ja
vaikka parantaa tiimitaitoja.
Omalla
alallani oppimispelejä käytetään opetuksessa vielä heikosti. Suunta on ollut jo
oikea, mutta paljon on vielä kehitettävää. Suurin kysymys oppimispelien
käyttämisessä on oikeanlainen motivointi. Hauskuus tulee liittää
oikeankokoiseen palkintoon, jotta opiskelijat saadaan osallistumaan peliin.
Myös pelialustan tulee olla suurimmalle osalle mieluinen, jotta se omalta
osaltaan houkuttaa ja koukuttaa osallistumaan. Se on haasteellista, kuten
tämänkin kurssin osallistumisen pelillistäminen osoitti.
Oppimispelien
suunnitteluun ja valmistukseen kuuluvat samat vaiheet ja prosessit, kuin minkä
tahansa asian tai idean tuotteistamiseen. Ensin ideoidaan villisti, sitten
järkiperäistetään idea ja karsitaan turhat rönsyt pois. Pohditaan tarkasti
kohderyhmä ja mietitään toteuttamisen rahoitusta. Varmistetaan käyttöoikeudet
erilaisiin elementteihin, joita pelissä on tarkoitus käyttää. Googletetaan
kovasti, ettei tarvitse miettiä uudelleen asioita, jotka on jo valmiiksi
keksitty. Sitten rakennetaan tuote sen vaatimalla valmistustavalla, ensin
prototyyppi. Kerätään palautetta ja hiotaan tuote timantiksi. Ja sitten
leikitään. Tai pelataan, ihan miten vaan.
Oppimispelin
voi toteuttaa korttipelinä, lautapelinä, pelaajien päässä, mobiiliversiona,
Internetissä, mainonnassa, lehdissä tai jossain tulevaisuuden mediassa, joka
seuraavaksi valloittaa kahvihuoneet ja ihmisten arjen. Se voi olla todella
monimutkainen projekti, tai se voi olla hyvin yksinkertainen sovellus, jossa
vaan on yksinkertaisen hyvä idea. Oppimispelin mekaniikka voi olla simppeli tai
monimutkainen, sillä ei ole loppujen lopuksi merkitystä pelin koukuttavuuteen
ja hauskuuteen, kuten voidaan havaita blogitekstistäni http://opepelaa.blogspot.fi/2015/04/tahan-mennessa-olen-pelannut-seuraavia.html.
Opiskelija
voi itse hyödyntää oppimispelejä osana omaa toimintaansa. Opettajalle suurin
haaste on johdattaa opiskelija näiden pelien äärelle. Kuinka pelin voi sovittaa
opetuskokonaisuuteen niin, että se liittyy luontevasti ja hauskalla tavalla
käsiteltävään kokonaisuuteen ja siihen tilanteeseen? Koska kyse on kuitenkin
opetustilanteesta, jonkinlainen motivaattori pelaamiseen tulee olla. Onko se
pakko, joka motivoi, vai palkinto? Vai molemmat? Vai annetaanko opiskelijalle
vaihtoehtoa toteuttaa oppiminen myös perinteisellä tavalla, jolloin pelaaminen
näyttäytyy hauskana tapana ainakin niille, jotka eivät pidä koulun rutiineista?
On
varmasti eroa myös siinä, onko opiskelijana lapsi, nuori vai aikuinen. Tai
vanhus, jolla pyritään säilyttämään muistissa opittuja asioita. Kohderyhmä
vaikuttaa siihen, miten opiskelija saadaan pelaamaan peliä. Tällä kurssilla
motivaattorina toimi useimmille pakko. Tai tulee toimimaan, sillä näyttää
siltä, että vielä monella on oppimistehtävät tekemättä. Itselleni toimi myös
palkinto, mutta siinäkin tilanteessa kyseessä oli peli, jolloin pelien
pelaaminen piti jättää viime tinkaan, jotta kukaan ei ehdi alkaa kilpailla
kanssani pelien määrässä. Kyse oli tässäkin strategiasta, ei viime hetken
inspiraatiosta… Samaa sovellan myös nettihuutokaupoissa. Haluttu tuote
kannattaa huutaa itselle vasta viimeisen viiden minuutin aikana, jotta muut
eivät ehti nostaa tuotteen hintaa huutamalla kilpaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.