torstai 12. maaliskuuta 2015

Panos ja palkinto

Millainen panos tai palkinto kannustaa, motivoi ja osallistaa? Onko kilpailutilanne itsessään jo riittävä motivaattori?

Oppiminen online -peli palkitsee pelaajia osaamisen osoittamisesta osaamismerkillä. Mikä osaamismerkin merkitys osallistujille on? Pelissä mukana olevat aikuiset ovat moneet jopa "koukuttuneet" systeemiin. Kaupunkikohtaiset tiimit ovat kokeneet jopa me -henkeä, vaikka eivät juurikaan aikaa yhdessä vietä - he ovat joukkue lähinnä sen kautta, että sattuvat osallitumaan Oppiminen onlineen tietyn oppilatoksen kautta. Silti yhteishenkeä löytyy, pohjoinen - etelä -vastakkainasettelu? Vanha kunnon koulujenvälinen kisailu?

Mikä merkitys oli sillä, että alaluokalla opettaja antoi leimoja taulukkoon, kun osasi kertotaulun? Papukaijamerkkejäkin on jaeltu. Tunneko saavuttaneeni jotain, jos kauppa palkitsee minut ale-setelillä, jolla voin asioida kaupassa lisää?

Millainen palkitseminen ylipäätään on mahdollista koululle? Mitä eettisiä tai tasapuolisuuteen liittyviä näkökulmia tulee huomioida?

Mikäli huomaat jonkin palkitsemistavan, joka motivoi sinua tai jonka koet erittäin positiiviseksi, kerro siitä meille! Tälläkin opintojaksolla on palkinnot jaossa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.