Pelimekaniikka
Pitkä hiljaisuus on tyrmäävää, liika innokkuus taas on
pahasta. Suhteen synty on sarja siirtoja. Välillä pitää toimia, välillä odottaa
hetki. Kuulostaako peliltä? Taitolaji,
jota pelataan tunteella. Peleistä puhutaan nyt paljon, eikä syyttä:
suomalaisella peliteollisuudella menee kovaa. Mutta pelillisyys ja
pelimekaniikka koskettavat lukuisia muita alueita kuin vain pelejä. Itse
asiassa, ne koskettavat lähes kaikkea. Virtuaaliesineiden
ja muiden pelikokonaisuuden osien myynnistä on noussut yleinen ansaintamalli
online-peleille. Merkittävä osa virtuaaliesineiden arvosta määrittyy pelin
kontekstissa, jolloin myös pelisuunnittelua joudutaan miettimään markkinoinnin
näkökulmasta. Tulokset osoittavat, että markkinoinnin keinoja voidaan soveltaa
pelisuunnitteluun ja pelisuunnittelua liiketoiminta- ja palvelusuunnitteluun.
Johtopäätöksistä hyötyvät sekä pelisuunnittelijat että liiketoiminnan harjoittajat.
Sosiaalisen median parhaat sovellukset ovat pelimekaniikan
taidonnäytteitä, ja sosiaalisen median nousu pitkälti pelillisyyden ansiota.
Tavoitteena on käyttäjien koukuttaminen palaamaan sovellukseen mahdollisimman
usein, hyödyntämään eri toimintoja mahdollisimman monipuolisesti ja kertomaan tekemisistään
mahdollisimman monille. Pelimekaniikan tehokas hyödyntäminen näkyy Facebookin kaltaisissa viraalisti leviävissä ilmiöissä, vielä selkeämmin Facebookin sisällä toimivissa yhteisöllisissä peleissä.
Johtamisen,
markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta motivaatio on aina avaintekijä.
Menestyminen edellyttää ymmärrystä paitsi omasta toiminnasta ja tavoitteista,
myös toisten toiminnasta ja tavoitteista.
Strategic Synergy -konsulttiyrityksen tekemän listan, joka yhdistää motivaatiotekijät, pelimekaniikan keinot ja persoonallisuustyypit.
Taitojen hallinta (Mastery)
Usein miehille ei ole väliä ovatko taidot hyödyllisiä,
kunhan niiden opettelu on tarpeeksi haastavaa.
Kilpailu (Competition)
Kilpaileminen ja parhaan selvittäminen on miespuolisille
pelaajille nautinnollista.
Tuhoaminen (Destruction)
Tämän osa-alueen huomaa parhaiten nuorten poikien leikeistä,
joissa vaivalla kootun tornin romahduttaminen onkin pojille se hauskin osa.
Videopelit myös sopivat luonnollisesti tämän mieltymyksen toteuttamiseen
erittäin hyvin virtuaalisuutensa vuoksi.
Geometriset tai hahmottamiskykyä vaativat ongelmat (Spatial
Puzzles)
Usein ongelmat, jotka vaativat avaruudellista hahmotuskykyä,
ovat miehille luonnostaan kiinnostavampia, kun taas naispuoleiset pelaajat
pitävät verbaalisista haasteista.
Yritys ja erehdys (Trial and Error)
Miehille usein luonnollisempi tapa oppia asioita on
kantapään kautta. Kokeilemisen kautta oppiminen yhdistyy luontevasti taitojen hallinnan
kanssa, jolloin esimerkiksi pelkkä käyttöliittymän opettelu nappeja
painenemalla voi olla miellyttävä haaste.
(Jesse Schell 2008, 103.)
Oikealla Travian pelin kylä. Jokainen pelaaja voi asetella rakennukset haluamaasa kohtaan ja näin muokata oman näköisen kylän. Alla pelin resurssikentät joilla tuotetaan resursseja rakennustöihin ja sotilaiden tekoon sekä varusteluun.
Mobiili sekä selainpeleissä mekaniikka pyritään rakentamaan tavalla joka koukuttaa pelaajan. Periaate on että pelejä voi ladata sekä pelata pelejä ilmaiseksi. Pelit ovat tänäpäivänä suurta liiketoimintaa ja tämän johdosta peleihin kehitetään erilaisia palkitsemisjärjestelmiä joita voi ostaa rahalla. Hyvänä esimerkkinä suomalainen pelinvalmistaja Supercell jonka ansainta perustuu juuri tähän pelimekaniikkaan.
Peliyhtiö Supercell teki viime vuonna voittoa yli puoli miljardia euroa eli yli kolme miljoonaa euroa jokaista työntekijää kohden. Menestyksen takana on melko pieni joukko (152) työntekijöitä. Yhtiön kolmen pelin suosiota on avittanut iso panostus markkinointiin. Toimitusjohtaja Paananen kertoo, että viime vuonna yritys käytti markkinointiin runsaat 400 miljoonaa euroa.
Travianista lukeminen nostattaa riemuisia ja kipeitä muistoja. Niin mukavaa kuin se olikin, en varmaan enää koskaan aio sitä pelata.
VastaaPoistaKorjaatko tässäkin nuo asiasanat erillisiksi sanoiksi.
VastaaPoista