lauantai 14. maaliskuuta 2015

Tutkimustietoa pelillistämisestä

En tiedä meneeköhän tämä nyt oikeaan paikkaan tässä blogissa mutta yrtän avata tätä peliä omalta osaltani.
Opepelaa-oppimistehtävissä on kohta "Julkaise opintojakson blogissa tesktiartikkeli tai video, joka käsittelee opetuksen pelillistämistä. Kerro tiiviisti mikä jakamassasi julkaisussa oli kiinnostavaa opetuksen pelillistämisen kannalta."
Siispä googlea kehiin ja heti tärppäsi opinnäytetyön muodossa, jossa Heini Kaisto (2014) Jyväskylän yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitokselta on tutkinut kandidaatin tutkielmassaan opetuksen pelillistämisen kaupallisia mahdollisuuksia ja merkitystä. (linkki https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/43136/Heini%20Kaisto.pdf?sequence=1)
Kaisto käsittelee mielestäni hyvin opetuksen pelillistämistä määrittelyn ja opetuspelien luokittelun kautta kappaleessa 3.2. Tässä on kohtuullisen hyvin koottuna aiheesta myös muuta lukemista. Myös kasvatustieteellinen näkökulma ja peleistä oppimisen tasot esim. Aldrichin mukaan tulevat hyvin esille.
Mielekiintoista oli että vuonna 2010 tutkimuksessa 98 % suomalaisista oli pelannut jotain peliä 12 kuukauden aikana ennen tutkimusta. Näistä tosin vain 17 % oli pelannut jotain opetuspeliä. Tämä kyllä nostaa kysymyksenä esiin että mitä tarkkaan ottaen tarkoitetaan opetuspelillä? Raja ei varmaankaan voi olla puristisen tarkka.
Peliteollisuus työllistää koko ajan enemmän ihmisiä ja se on luonut myös uusia rahoitusmalleja, sillä joukkorahoitusta hyödynnetään kohtuullisen paljon nimenomaan kehittämään pelejä, joiden suora kaupallinen potentiaali voi olla rajoituttunut. Etenkin mobiilipelien osuus kaikista mobiilisovelluksista on suuri, 72 % ja koska nämä ovat vahvasti sidoksissa päätelaitteen elinkaareen, on se otettava huomioon myös taloudellisesti kehittämistyössä, rahoituksessa ja kaupallistamisessa.

1 kommentti:

  1. En tiedä osaako pelaaja aina itse eritellä opetuspeliä ja peliä, jonka avulla voi oppia? Aika monen pelin avulla opitaan, mutta sitä ei pedagogisesta näkökulmasta nosteta esille osana koulun opetusta.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.